Elitklasser, ja hur menar man egentligen då ?
För mig låter det rimligt att elever som har kommit längre än man kanske borde för sin ålder ska kunna välja att gå på en skola där den kan få lära sig mer. Alla barn / ungdomar är ju inte på samma nivå för att de är lika gamla. Kan man välja att gå i en skola där man får spela mer musik och sjunga, eller där man får spela mer fotboll eller så redan från fjärde eller sjunde klass (vilket redan förekommer) ser jag inget konstigt i att även kunna välja en skola med teoretiska ämnen som grund.
Eftersom skolans värld ser ut som den gör idag borde även detta vara möjligt. Läs mer om regeringens förslag här :
http://www.regeringen.se/sb/d/12468/a/150578
I min värld skulle annars skolan se ut som när jag växte upp, att skolan fokuserar på kärnämnena och sport och musik skulle man syssla med på fritiden. Jag kanske är bakåtsträvande, men det är min känsla hur som helst. Jag förstår att det kan vara inspirerande att ha annat att se fram emot i skolan, men varför inte fokusera på ”vanliga skolämnen” där och annat efter skolan ?
Jag blev glad i tisdags när jag var med Linnea när hon började 1:a klass och jag pratade med specialpedagogen som ska vara i klassen under vissa tider under läsåret. Hon menade att de redan kartlagt barnen under förskoleåret och redan nu vet vilka som behöver mer stöd än andra och att de kommer att arbeta utifrån det. Det är viktigt att fånga upp barnen tidigt menade hon och märker man att det inte fungerar så ska de ta kontakt med oss föräldrar för att vi ska veta och kunna hjälpa till. Det är ett samarbete mellan oss föräldrar och skolan som bäddar för att elever ska komma framåt. Så borde väl alla skolor och lärare arbeta redan nu ? Eftersom alla elever är olika krävs olika stöd och olika undervisning, om några t ex redan kan läsa måste deras utveckling också tillgodoses.
Lycka till alla lärare som har så olika nivåer att tampas med i klasserna ! Men det har fungerat förut så varför skulle det inte fungera nu ?