Företagstankar

Det här har jag gått och tänkt på ett tag att jag ska skriva om.
Att tappa en stor kund påverkar såklart hela företaget. Jag har sagt upp två personer för att kunna fortsätta.
Men jag kan säga att det inte är enkelt och det gäller att göra det i tid också. Man ska lyssna på alla tips och råd i sin närhet, javisst, men optimist som man är så blir det lite fel ibland.
Kul att denna artikel i tidningen ”Driva eget” blir publicerad efter att detta har hänt. (se bilder i slutet) Jag tipsar om hur man får in sin produkt på de stora kedjorna. Att det givetvis måste finnas en efterfrågan för att de ska nappa. Sen är det viktigt att fortsätta att ringa och bearbeta butikerna så att de inte glömmer bort ens produkter även fastän de finns hos det centrala lagret.
Som det står i artikeln måste man vara ”envis, envis och envis och tappar du en kund kommer det alltid nya om du är ihärdig nog.”

Självklart så är det så. Vi håller för närvarande på att ordna en Stockholmstur med vår frysbil, en viss del av Stockholm till att börja med. Turen kommer att presenteras här.
Sedan har vi denna idé att arbeta vidare med, att hyra ut en möteslokal. Bland annat till handikapporganisationer som t ex kan ha medlemsträffar hos oss.

I veckan ringde en ”stor kund” och berömde våra produkter och undrade hur vi kan gå vidare. Det är självklart trevligt att höra.
Men för att kunna leverera till den så behöver vi ha olika certifieringar. Vi har en men den räckte inte. Denna certifiering innebär att ett företag kommer ut till vårt företag och gör samma kontroll som Livsmedelsverket gör hos oss annars. Samt att det kostar en slant till utöver kontrollen från Livsmedelsverket. Denna fördyrande omständighet har bestämts av Svensk Handel då de inte litar på att de statliga och kommunala livsmedelsinspektionerna utförs som de ska. Och det får så att säga vi lida för, eftersom vi får en högre kostnad och får lägga ännu mer tid på att fylla i en massa rapporter och skriva ihop rutiner med mera.
Jag menar inte att det är knöligt i sig, för det behövs, det ska vara säkra livsmedel man säljer, men att det ska kosta extra pengar är så ledsamt. Jag föreslog att den ”stora eventuella kunden” kanske kan var med och bekosta detta. Vi får se vad som händer.

Nu är det dags att åka till jobbet. Vi har haft lördagsöppet ett tag för att långväga kunder ska ha större möjlighet att ta sig till oss också. Igår (fredag) hade vi Stockholmsbesök t ex.
Från och med den 8/11 blir lördagstiden 10-13.

Artikel i "Driva eget", nr 6, 2014

Artikel i ”Driva eget”, nr 6, 2014

 

Artikel i "Driva eget" nr 6, 2014

Artikel i ”Driva eget” nr 6, 2014

Det här inlägget postades i Allmänt, Företagande. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *