I eftermiddag hörde jag ett inslag i Studio ett i radions P1 om ett företag, Samres, som har 120 kommuner som kunder. Det gällde deras telefonväxel dit svenska personer ringer och bokar färdtjänst. Nu är det bara det att växeln ligger i antingen Moldavien, Estland eller Senegal. Så har företaget arbetat sedan 2005.
Företaget utbildar sin personal i svenska under 8 månader. Men det har visat sig att kunder och personal inte alltid förstår varandra så bra. Karolina Celinska från DHR (Förbundet för ett samhälle utan rörelsehinder) medverkade också och berättade om medlemmar som blivit missförstådda p g a talsvårigheter.
Och, jag undrar, varför ha det så, utbilda andra i andra länder för detta, när vi har sååå många arbetslösa i Sverige ?
Killen säger att de gör så eftersom det blir ”kostnadsfördelar” för företaget. Och visst, jag kan förstå honom, men kommunerna, hur tänker de när de gör en upphandling av detta slag ? Det här måste ju gå att göra något åt. Det finns fler exempel på sådant här, billigare arbetskraft i andra länder och företag som flyttar, hur ska det bli ?
Lyssna gärna på inslaget, ca 20 minuter in i programmet. Säg gärna sen vad du tycker !!!