Idag lägger jag ut en text jag lånat av Sveriges Bagare och Konditorers vd Martin Lundell, som står att läsa i tidningen Bröds majnummer som kom ut i veckan. Jag har lånat ledare tidigare och lagt ut här i min blogg. Den här är spännande, för det är verkligen så, den som driver företag, inte bara som bagare, ska kunna så många delar i verksamheten.
Nu kan jag inte räkna mig till den som kan allt, långt ifrån och det är därför väldigt bra att branschorganisationerna finns där för att hjälpa oss.
I detta nummer var det också med ett reportage om Heléns Glutenfria, jag klipper in bilder från tidningen i slutet av detta inlägg.
Läs gärna ledaren här:
Den extrembegåvade bagaren
Ju mer jag sätter mig in i småföretagarens vardag, desto mer imponerad blir jag av alla som klarar av att driva företag. En bagare ska vara duktig på att baka, det är självklart. Vad många inte tänker på är att han, för att klara av att driva sitt företag, också ska kunna en mängd andra sysslor. Allt från sälj- och personalfrågor till hygien- och märkningsregler. Listan över områden där det krävs att bagaren har kompetens kan göras lång.
De som granskar att bagaren gör rätt då? De har ett enda område de ska granska och där de är experter. Det medför många nackdelar. En är bristen på helhetssyn, som blir tydlig när inspektören från miljö och hälsa kommer och kräver ett glattare golv för att smutsen inte ska fastna. Senare kommer arbetsmiljöinspektören och kräver ett strävare golv för att personalen inte ska halka. En annan nackdel med smala experter är att de inte ser på helheten och utifrån en riskbedömning granskar de viktigaste delarna av verksamheten. Många är de bagare som vittnar om nitiska tjänstemän som följer formella paragrafer istället för att utgå från att de produkter som säljs ska vara säkra för konsumenterna. Och att arbetsmiljön är säker för de som arbetar på platsen. En tredje nackdel med många olika inspektörer är att de tar tid och kostar pengar för bagaren.
Vid kontakt med myndigheter och politiker har jag framfört förslag på omorgansation så att inspektörerna blir effektivare och mer kunniga. Låt en och samma inspektör specialisera sig på en viss bransch, till exempel bageribranschen. Inom branschen sköter inspektören all granskning: Arbetsmiljö, miljö- och hälsa, brandskydd, skatter osv. Genom att införa en mer kundanpassad organisation skulle många fördelar nås. Fokus skulle hamna på det viktigaste ur ett riskperspektiv, inspektören skulle ha kunskap om branschen och både göra ett bättre jobb och kanske till och med förmedla kunskap till bagaren. Dessutom skulle en stor tids- och kostnadsbesparing ske för både myndigheterna och branschen. Finns det då något hinder? Ja, inspektörerna ska tydligen inte kunna alla lagar och regler! De kan alltså inte lära sig samma lagar och regler som varje bagare måste kunna utöver allt som har med själva bakningen och företagandet att göra. Det finns bara en slutsats att dra: Bagaren är en extremt begåvad människa som kan lära sig det inspektörerna inte kan!
Nu finns det ljuspunkter. Både Tillväxtverket och Näringsministern har visat intresse för en branschinspektör. Låt oss hoppas att ett frö är sått och att en förändring kan komma till stånd. Vi ska fortsätta att arbeta i frågan!