Idag ska jag åka och titta på en ny kassaapparat. Men, vi har ju redan en kassaapparat som fungerar jättebra !
Vid t ex minsta lilla felslag, där vi får göra ett återköp, registreras allt på den extra kassarullen som sitter i apparaten. Den som vi måste spara ifall Skatteverket kommer på besök. Det känns som om man inte litar på oss företagare utan får oss att likna brottslingar. Är det meningen ? Man skulle göra det billigare och enklare att driva företag, är detta rimligt, att företagen ska stå för en extrakostnad som denna ?
Skatteverket är redan nu när som helst välkomna att räkna kunder, göra kontrollköp, göra kvittokontroller och göra kassainventering hos oss. Enligt den nya lagstiftningen har Skatteverket fått nya kontrollbefogenheter som dessa.
http://www.skatteverket.se/download/18.69ef368911e1304a625800014701/61201.pdf
Men undrar jag, varför är det inte nog med det i så fall ? Varför ska vi skaffa nya register när man redan nu kan komma ut på företagen för kontroller ? Hur Skatteverket ska hinna med detta är också en fråga. Det kommer att kosta åtskilliga kronor att bara få detta att fungera samt att VI dessutom drabbas av en extra kostnad i form av ett nytt register. Kommer man verkligen att tjäna något på detta i slutänden ? För mig känns det som det bara blir merkostnader för båda parter.
Nej, det räcker allt att satsa på fler besök ute på företagen istället – givetvis oanmälda sådana.
Detta upprör kan jag säga….