Idag var jag på möte med restaurangägare och Visita, Svensk Besöksnäring.
Vi talade om ”restaurangmomsens” vara eller inte vara samt om den sänkta arbetsgivaravgiften för unga.
Momsen, t ex hos oss på Heléns Glutenfria, säg att en lunch skulle kosta 80 kr nu och vi får en höjd moms till 25%, om vi ska få in samma peng till företaget skulle vi behöva höja priset till 90,-, vad säger ni om det? Jag skulle tro att flera skulle sluta att äta ute, vilket i sin tur skulle leda till att restauranger, caféer och konditorier inte får sälja så mycket som nu. Dvs inte få in lika mycket inkomster. Resultat, företag kan inte ha lika många anställda.
Skulle dessutom arbetsgivaravgiften för unga höjas skulle kostnaden för företaget alltså öka ännu mer, vilket skulle sluta med att personer troligtvis blir utan arbete.
Se ett filmklipp på ca 3 minuter här, som på ett enkelt sätt visar hur det hela hänger ihop.
Eftersom reformerna redan är på plats kan politikerna välja mellan att behålla åtgärderna för att företagen ska kunna fortsätta att växa och anställa fler människor istället för att dra undan förutsättningarna så att många som arbetar där blir av med arbetet.
Just i denna bransch vittnades det om att kunna ta emot personer som inte har så mycket till utbildning eller erfarenhet eftersom det ofta är enklare uppgifter man kan börja med och sedan lära sig nya saker, vilket ju inte är så lätt inom läraryrket t ex, där krävs en hel del utbildning innan man kan bli anställd. Branschen anställer alltså personer på en gång och ger dem utbildning.
Ni har väl alla hört talas om brevet som Max ägare sänt ut till sina anställda. Här kan du läsa om att han gjorde precis som han skulle.
Och här berättar en företagare till om hur det skulle slå ifall den lägre arbetsgivaravgiften höjs.