Idag skriver jag i Nerikes Allehanda igen:
Tänk att få gå in bredvid hönsen i hönsgården och välja en platta ägg bland alldeles färska och så betala kontant och släppa ner pengarna i ett rör som betalning. Detta kallas gårdsbutik. Tänk, tidigare köptes många av våra livsmedel på detta sätt, direkt av bonden på gården. Närodlat och närproducerat alltså, inga långa transporter med onödiga utsläpp som följd till exempel.
Att köpa svenska råvaror som kött och grönsaker är bra för att gynna producenter och bönder i landet. Detta för att skapa arbetstillfällen. Funderar du så ibland? Det kostar kanske lite mer, men om man jämför med andra produkter vi spenderar våra pengar på, varför är det fel att lägga dem på maten vi köper? Att dessutom veta att vi gynnar landets produktion och får bra produkter, då borde det kännas väldigt bra. Det gäller att prioritera och tänka till vad man vill lägga sina pengar på helt enkelt. Att sedan använda all mat man köper och inte slänga där bäst före datumet gått ut utan att lukta och smaka på maten skulle göra att det ytterligare lönar sig att köpa bra råvaror. Bara för att det står ett datum, säger det alltså inte att det måste vara fel på maten.
I en studie från Jordbruksverket ”Svenska matvanor och matpriser” gjord 2009 går det att läsa följande: ”Hushållen lägger en mindre andel av konsumtionen på mat i butik om man jämför med situationen för till exempel trettio år sedan. Andelen av den totala konsumtionen som läggs på mat har legat stabilt kring tolv procent under 2000-talet. Den ökade något under 2009 och möjligen tyder detta på att trenden sett ur ett längre tidsperspektiv med mindre och mindre andel är bruten”.
I min egen verksamhet producerar vi våra livsmedel på hantverksmässigt vis. Det tar mycket tid och det kostar pengar. Men det blir ändå en viss kvalitet som uppnås när det är ”handpåläggning” på varje produkt och att de inte är producerade på ett löpande band. Det innebär alltså att man inte kan jämföra de hantverksmässiga produkterna med de maskinproducerade.
De stora livsmedelskedjorna arbetar nu för tiden med sina egna varumärkesprodukter. Dessa produkter är för det mesta billigare än andra likvärdiga. Detta för att kedjorna pressar leverantörerna hårt vid förhandlingarna om priser.
Det är tråkigt att dessa egna varumärken ibland kan slå ut andra leverantörer från marknaden i butikerna. Jag ringde kundkontakten en gång för att få veta var en produkt var tillverkad, men se det fick man inte ens tala om. Jag hoppas att du som konsument tänker på detta emellanåt när du står där i butiken och funderar över vilken vara du ska köpa. Självklart köper man det man tycker om men tänk också på vem som har producerat den nästa gång!
Som tidigare leverantör till en av de stora kedjorna vet jag att det drar med sig olika kostnader. Man ska till exempel vara kopplad till ett system via nätet, där man får beställningarna samt där man fakturerar. Man ska också ha olika typer av certifieringar, vilket också kostar extra pengar.
Från och med nu ska vi inte längre leverera till den stora kunden och har därför tyvärr fått krympa ner vår personal. Men vi ser tiden an och hoppas att våra nya produkter och våra nya idéer ska göra att företaget klarar sig ur detta på bästa sätt.