Kommentarer efter krönikan

Jag la givetvis ut texten från min krönika på facebook och här är kommentarer på det.
Sen vill jag förtydliga att jag i detta inlägg koncentrerade mig på oss föräldrar. Jag tycker som jag sagt många gånger tidigare att det behövs fler vuxna i skolan.

 

  • Helén KarlssonSom jag skrivit ett flertal gånger tidigare tycker jag att fler resurser behövs i skolan. För som sagt, lärarna är lärare och ska inte behöva ‘ta hand om’ stökiga elever också. Mer resurser i klassrummet eller i enskilda klasser, som när jag gick i skolan.
  • Sune BlomBetyg i ordning och uppförande är i tiden!
  • Jag som kan ha ett stökigt barn i klassen är alltså en dålig förälder? Du tror inte det handlar om antalet vuxna? Utb på de vuxna? Engagerade lärare och resurser? Jag har ett barn som kan vara stökig pga omgivningens oförmåga att möta mitt barn, ofta de andra (väluppfostrade ? ) barnen som vet vilken knapp de ska trycka på. Det är inte alltid fel på föräldrarna eller ”de stökiga barnen”. Det kan vara precis lika mycket fel på de ”väluppfostrade”. Var glad och tacksam över att du har barn som passar in i den mall samhället villa ha. Jag har ett annant typ av barn som samhället valt att skuldbelägga pga hennes oförmåga. Det är väldigt tragiskt i mina ögon. Jag är stolt över mitt barn. Även om hon kan vara stökig ibland.
  • Jag tror inte att Helén menar den typen av stökighet som du beskriver. Jag tror mig veta vilka olika typer av behov som finns i skolan. Många, många elever har inte så engagerade föräldrar som du, Helén och jag. Vi som jobbar i verkligheten kämpar verkligen för att alla barn ska få det de har rätt till. Verkligen? Varför? Jo, för att vi äskar vårt jobb och vill göra ett bra sådant.
  • Så det är skillnad på stökiga barn och stökiga barn?
  • Det finns olika barn med olika behov, det var det jag ville säga.
  • Fast det är inte det Helen beskriver. Hon vill ha ett betyg i uppförande pga stökiga barn. Då får jag ta mitt barn ur skolan för som man ser på barn som mitt så skulle hon inte ens komma i närheten av ett betyg där. Jag vill istället ha folk som vet hur man bemöter barn med olika förutsättningar, förmåger och mognad. Ytterliggare betyg tror jag ingen är betjänt av.
  • Håller med dig XX. Jag tror inte heller på betyg i ordning och uppförande, eftersom jag tror mig förstå mekanismerna och en del av orsakerna till varför skolmiljön många gånger uppfattas som stökig. Fler vuxna i skolan är vad jag tror!
  • Helén KarlssonJag skriver inte om att någon skulle vara en dålig förälder. ”Om föräldrar inte klarar att ta sitt ansvar måste samhället ta vid” skriver jag visserligen, men dålig förälder, nej. Alla har olika förutsättningar av olika anledningar som jag inte tänker gå in på. Barn med särskilda behov, och då av olika anledningar, måste få hjälp av samhället, i detta fall skolan. Jag har länge och många gånger skrivit om att det behövs fler vuxna i skolan.
    Betygsfrågan tycker vi helt enkelt olika om.
    Tack för att ni skriver xx och xx!
  • Och vad kan samhället göra menar du om jag som förälder har ett barn som du anser stökig?
  • Helén KarlssonNu är det ju skolan det handlar om, fler vuxna som är med där och avlastar läraren som har resten av klassen att fokusera på också.
  •  
    Om föräldrar inte klarar att ta sitt ansvar.. Vilket ansvar? Vilken ansvarsbit har de föräldrar med stökiga barn brustit i? Vad ska då samhället göra i skolan? Sätta in en vuxen till? Nej.. man ska utbilda de vuxna som finns i skolan. Lärarna ska vara lärare. Resurserna ska ha kunskap om barns svårigheter och olikheter. Det hjälper inte att stoppa in 20 vuxna till om de inte vet vad de ska göra. Rätt folk på rätt plats med rätt utbildning.
  • Helén KarlssonJag förstår hur du menar xx, men krönikan handlade inte om barn med speciella behov från början, det är den här tråden som kommit in på det.
    Vad jag skriver om är vanligt hyfs och uppförande som vem som helst bör ha med sig från grunden men som uppenbarligen inte riktigt finns hos alla idag. Och där tycker jag att det är vi föräldrar som bäddar för hur barnen får det med sig hemifrån.
  • Fast jag menar heller inte bara barn med särskilda behov. Du vet att jag har ett. Du skriver om betyg i uppförande, du skriver om stökiga barn. Hur kan du som lekman eller nån annan veta vilket barn som har funktionshinder eller andra svårigheter eller bara är dåligt uppfostrade? De kan vara stökiga men det står inte pannan på dom. Jag vill bara säga att det barn du tror är dåligt uppfostrad, eller där en förälder inte tar sitt ansvar kan vara ett barn med andra svårigheter som du inte har kunskap om att bedöma. Eller hur?
  • Helén KarlssonDet här blev väldigt konstigt känner jag. Jag läste din text om din dotter och jag kände ju till det redan. Men det är ju som xx skriver jag menar inte den typen av stökighet. Jag har sagt att jag tycker att barn med särskilda behov måste få det stöd de behöver. Min dotter har precis fått en diagnos och hon får hjälp med det, vilket jag är väldigt tacksam för.
    Som sagt, min krönika handlar inte alls om det som denna tråd hamnat i och jag avslutar detta för jag är precis som du säger, lekman.

 

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *